“אני עוקבת אחרייך רק כמה ימים אבל וואו, אני חייבת לומר לך שאת ממש לא נעימה” כתבה לי עוקבת לשעבר אתמול בערב וגרמה לי לחשוב: היי, ייתכן שאני באמת טיפוס לא נעים. כלומר יש בי היבטים נעימים, את זה אני יודעת בוודאות, אבל אני בהחלט יכולה להסכים עם כך שהפן הלא נעים בי גיבוי מלא ממני במקרים מסוימים: אני לא טיפוס מתחנף, אני לא טיפוס מרצה, אני לא קשובה לציפיות של אחרים ממני – והשילוב הזה בהחלט הופך אותי לבלתי נעימה בסיטואציות מסוימות. אך האם אני חייבת להיות נעימה בכל מצב? האם אנחנו אמורות לשאוף להקיף את עצמנו באנשים שנעימים אלינו בכל מחיר? האם יש לגיטימציה להיות לא נעימה בעולמנו? והיכן בדיוק עובר הקו בין טוב לב ונימוס לבין אסרטיביות והצבת גבולות?
מיהו אדם נעים?
קודם כל אני מרגישה שאדם נעים זו אישה, אני לא נתקלת בציפייה לכך שגבר יהיה טיפוס נעים. גברים יכולים כמובן להיות נעימים בדומה לנשים ויש הרבה גברים נעימים מאוד, אך אני לא מרגישה שזו תכונה שבהכרח מצופה מהם. לפי תפיסת עולמי, אדם נעים הוא אדם רך, מכיל, עם סבלנות עצומה, אדם שמשהו בהתנהלות שלו מרגיש בטוח, שואף לרצות תמיד, לא דעתני מדי. אישה נעימה היא אישה שתמיד אפשר לפנות אליה בכל בקשה או ציפייה ולקבל מענה, גם אם לא מדויק לצרכים שלנו, אז לכל הפחות כזה שעומד בדיוק בציפיות.
ואני, לא כזו. אפשר לומר עליי הרבה מאוד דברים אבל אני לא רכה ונעימה בכל מחיר. למעשה, רוב התכונות הנקשרות בלהיות אישה נעימה, אני משייכת להתנהגות אמהית ששמורה לילדים ולא לאנשים בוגרים שיכולים להתמודד עם המציאות, להכיל את האמת ולהסתדר בכוחות עצמם. אני כנראה לא אישה נעימה מטבעי בדיוק כמו שאני לא עצלנית, רגשנית וכו’ וכו’. יש הרבה מאוד תכונות שאינן מגדירות אותי אבל משום התכונה הזו, היותי לא נעימה בסיטואציות מסוימות – עולה כטיעון נגדי.

האם עליי להיות נעימה?
רק אציין ואומר שהיה קונטקסט לפנייתה של העוקבת לשעבר עם הטענה על כך שאינני נעימה: שיתפתי באותו יום באינסטגרם תגובות נחרצות לנשים שהתנהגו איתי, בהיעדר מילה טובה יותר, בצורה מציקה. האם אפשר לומר שיש אנשים שמתנהגים בצורה מציקה באותה רמה שבה אפשר לומר שאינני נעימה מבלי להניד עפעף? דעתי היא שכן. ההתנהגות שלהן כלפיי הייתה עקבית, תבעה ממני תגובה שמלכתחילה לא הייתי מחויבת לספק וגם חזרה על עצמה יותר מפעם אחת – התנהגות שגרמה לי להרגיש חוסר נעימות. היא הרגיזה אותי.
הגבתי בצורה נחרצת כי הרגשתי שגם כשמתחתי את הגבול בצורה מנומסת (מה שעשיתי בתחילת השיחה כמה וכמה פעמים), הגבול הזה נחצה וחייב אותי להציב אותו מחדש בצורה שהיא לא נעימה. לפי תפיסת עולמי, אין שום חובה שאגיב בחיוך בכל מחיר: יש סיטואציות שראוי להבליג עליהן ולהמשיך הלאה כי מתאפשר לעשות זאת ויש סיטואציות, בין אם כי הן חוצות את הגבולות האישיים שלי או לוחצות על הכפתורים – שאינני יכולה להבליג עליהן כי הן מרגישות לי כמו בחינת גבולות והרצון הטוב שלי. אני לא מרגישה שאני חייבת את הנעימות שלי בכל מצב, לכל אדם שנכנס לחיים שלי ובטח שלא לאנשים זרים באינטרנט המרגישים שאני מחויבת לעמוד בציפיות שלהם רק מעצם היותם צרכני התוכן שלי.
קל לומר שהצד המגיב תמיד צריך לנשום עמוק, לקחת בחשבון את הכוונות של הצד השני (הוא לא התכוון, יצא לו עקום וכו’) ולהבליג – אבל מתי הנעימות הזו באה על חשבוננו? זה מרגיש לי שלומר “תהיו נעימות תמיד” זו למעשה הציפייה שתמיד נדע להבליג גם על חשבון טובתנו האישית. מבחינתי להיות מה שאחרים תופסים כ”לא נעימה” זה להכיר בכך שמגיע לי שיתייחסו אליי בצורה אנושית והוגנת – ולא לחשוש לדרוש את זה גם מאחרים, בבוטות אם צריך וגם במצבי קונפליקט. אז למה זה נתפס בצורה שלילית כל כך?
האם קשה להיות נעימה?
אני יודעת שעל פניו זה נשמע שאני מתארת התנהגות נעימה כמסע אילוצים וייסורים בלתי נגמר שכל הזמן תובע, דורש, סוחט ומזיק, אבל זה לא המצב: אני מאמינה שאינטרקציה אנושית היא בבסיסה נעימה כי אנשים רוצים לנהל תקשורת חיובית, בוודאי שלא להתכתש ולריב (לעתים באינטרנט, היכן שקלה היד על המקלדת, קל לשכוח את זה). לא כל אינטרקציה “עולה” בהגינות שלנו כלפי עצמנו, לא כל אקט של נחמדות הוא פשרה או ויתור, או כרוך במחיר שצריך לשלם. אחדד שחוסר הנעימות, או התפיסה שאדם מסוים הוא לא נעים, צצים בדרך כלל באינטרקציה שבה מלכתחילה יש קונפליקט, שבה צד מסוים רוצה יותר מאשר האחר יכול לתת, שבה יש מערכת יחסים לא סימטרית. במקרה כזה, אני מוצאת שהגבולות בין נימוס בסיסי לבין הרצון לרצות בכל מחיר מיטשטשים ואני גם מוצאת שזה קורה ביתר קלות אצל נשים.
זה לא מסובך להיות נעימה, מנומסת, אדיבה, מתחשבת וכו’, עד למקרים שבהם זה הופך להיות מסובך, בעקבות תקשורת שמבקשת לבחון את גבולות הנועם והנימוס. זה בולט בצורה הרבה יותר מוקצנת אונליין, היכן שקל לשלוח הודעה לאדם שלא מכירים ולבשר לו שהוא לא נעים – אך זה יכול לקרות כמובן גם בסיטואציות אחרות בחיים, מקצועיות ואישיות.

האתגר בלהיות לא נעימה
אז קודם כל, קשה לנו עם גילויי רגשות שליליים אצל נשים: מישהי שמביעה כעס או אפילו תחושת רוגז קלה, מישהי שתובעת בעלות על הסיטואציה – עשויה לעורר בנו אי נוחות. היה ושיקפת שהביאו לך את הסעיף, שפגעו בפרטיותך, שכתבו לך משהו לא במקום, שהטרידו אותך, שהציקו לך – התגובה לרוב תהיה “את לא צריכה להגיב בעצבנות” או “את לא חייבת להיות כל כך לא נעימה”. זה לא נעים לראות מישהי מניפה דגל אדום ואומרת “עד כאן” אבל מה ששוכחים בסיטואציה כזו, זה שגם למניפת הדגל לא נעים להימצא בסיטואציה הזו.
מתי מגיע השלב שבו מותר לומר “די”? והאם ייתכן שהגבול שבו אני אומרת “די” הוא פשוט שונה מאשר אצל נשים שבוחרות לקטלג אותי כלא נעימות? ולמה הזרקור לרוב יהיה מכוון כלפיי התגובה האסרטיבית או סביב ההתנהלות הכוחנית – במקום התייחסות לגבי מהות הטענה עצמה? או במילים אחרות, למה אנחנו נבחנות לפי העדינות שלנו בתגובה כלפי הצד השני, גם כשהצד השני פוגע בנו לתפיסתנו?
אז אולי במקום להיבהל מנשים לא נעימות, אולי במקום להירתע מנשים כועסות או אפילו מנשים מתעצבנות – ננסה להבין מה בסיטואציה הפריע להן? אולי במקום לרמוס גבולות ואז לכעוס על עצם קיומם, ננסה לכבד את העובדה שאצל נשים שונות יש גבולות שונים? ואולי נשים לא נעימות, כמוני למשל מסתבר, צריכות להתאים את התגובות שלהן לעולם שבו הציפייה היא שנשים תהיינה נעימות בכל מחיר?
Comments
לירון בן שושן
12/04/2021
מרגישה שאני צריכה לכתוב תגובה כנה עד כאב כי מאמינה שחלק מהכוונה של הפוסט היה גם לפתוח דיון בנושא ולהרהר יחד איתך 🙂
אני עוקבת אחרייך לסירוגין כבר מעל שנתיים, וחייבת להגיד שבתור עוקבת חדשה היה לי קשה להתחבר למה שאת משדרת, בעיקר מבחינת הטון שאת משתמשת בו שהוא טון לא מתנצל. רק שהתחלתי להתעמק בתכנים המעמיקים שלך ונחשפתי לכתבות כמו ‘נפילת אימפריית “גירל בוס”‘ הצלחתי לזהות אצלך טון אחר שמדבר אליי יותר.
אני בן אדם שמאוד מעריך גבולות וערכים “ברזל”, ורק לאחרונה התפכחתי מגישת ההתנחמדות שהייתה לי וריצוי האנשים שסביבי. אני מעריכה אנשים שהולכים אחרי האמת שלהם ומציבים את הגבולות ללא התנצלות על כך כי ככה נקודה.
יחד עם זאת, הספקטרום שבין התנחמדות לבין גבולות הוא רחב, ואני באופן אישי מנסה ללמוד כיצד יכולה למנוע מעצמי להיות קיצונית ולהתקרב יותר לנקודת האמצע.
כלומר, איך אני מציבה את הגבולות שלי מול אנשים או לקוחות ועדיין שומרת על תקשורת נעימה. תקשורת נעימה מבחינתי היא לשמור על חיוך וטון חיובי כדי ששני הצדדים ירגישו בנוח לאורך כל התהליך (בין אם אני חייבת להם משהו או לא). לא חושבת שזה משהו הכרחי לאישה, לא רואה את הקשר המגדרי, אלא סוג של צורת תקשורת שתגרום לאנשים לחבב אותך יותר.
אז עכשיו תבוא השאלה – למה שארצה שאנשים יחבבו אותי יותר? כי בסופו של דבר את משפיענית ומשמיעה את קולך לקהל רחב, ואני אומרת את זה לא במובן של “זאת האחריות שלך”, ממש לא, אלא במובן ששמירה על תקשורת חיובית תמשוך אלייך יותר קהל ולקוחות. מה לעשות, כנראה אנשים נמשכים לחיובי.
אני מאמינה שאחד לא חייב לבוא על חשבון השני, כלומר את לא חייבת להיות “קשוחה” על מנת שיכבדו אותך, ואין ספק שזו עבודה כדי למצוא את האמצע.
אסייג גם את דברי ואומר שגם בלוגריות אחרות שהן סופר נחמדות לפעמים מצטיירות בעיני כצבועות ולא אותנטיות.
שורה תחתונה – הבחירה בטון לא מתנצל ולא “נעים” יכולים בהחלט להתכתב עם האישיות שלך ועם ה”אני מאמין” שלך, וזה בסדר גמור. פשוט יקח זמן לאנשים לגלות אותך מעבר לזה כי כנראה כבני אדם חשוב לנו להיחשף לדברים חיוביים שנעימים לנו.
luba Fashion Tails
12/04/2021
מסכימה. מרגישה שקל לשכוח בסושיאל מדיה שאנשים הם לא פלקטים אלא הם יצורים מורכבים עם יתרונות וחסרונות, ימים טובים ופחות וכו’, אבל אני מאמינה שיש לא מעט אנשים שיכולים להכיל את ה”אתגר” הזה ולא רואה סיבה לרדד את הדברים לכדי משהו אחר.
luba Fashion Tails
12/04/2021
איזו תגובה מעניינת ומפורטת, תודה רבה.
מרגישה שקלעת במדויק גם לדילמות שמאחורי הפוסט הזה וגם לדילמות האישיות שלי.
בשורה התחתונה – אני יכולה להתהות האם אני נעימה מספיק או לא, האם אני צריכה להשתפר או לא (ואני תמיד מרגישה שאפשר ורצוי להשתפר, שלא יהיה ספק) אבל בסופו של דבר, יש את האמת שלנו ואת האופי שלנו וגם את החסרונות שלנו כאנשים וזה בסדר לתחושתי, גם באינסטגרם וגם בפלטפורמות ציבוריות אחרות, להביא את עצמנו כמו שאנחנו – לטוב וגם לרע. עומדת מאחורי שיקוף היתרונות שלי והחסרונות שלי ואני מאמינה שאת כל אחת זה יפגוש במקום שלה, בנקודת הזמן שלה ובתנאים שלה 🙂
לירון בן שושן
12/04/2021
אז את בהחלט שונה בנוף האינסטגרמי של יוצרות התוכן ועכשיו זה גורם לי להעריך אותך אפילו יותר 🙂
כנראה שתרבות האינסטנט גורמת לנו לפסול על הסף יוצרי תוכן שמעוררים אצלנו דברים אחרים מלבד פאן ואשליה, ועובדה שגם אני נפלתי כקורבן
אולי זה בגלל שהסושיאל מציג משהו מאוד דו ממדי ופחות שלם ומורכב.
אני מעריכה את זה שאת שואפת להציג את הפרסונה הציבורית שלך בצורה שתואמת את מי שאת בריל לייף, אבל עדיין אתן עוד נקודה למחשבה ברשותך:
אני כן מאמינה שאנשים מתחברים לאותנטיות – מחוץ לסושיאל ובתוכו – אבל כנראה שגם אותה צריך ללטש כדי שתהיה יותר נעימה לעיכול.
רותם
11/04/2021
מסכימה עם ההשקפה שלך מאד. חושבת שגבר לא היה זוכה לתגובה כזו לו היה מתבטא כמוך בסיטואציה שתיארת. אין חובה לעקוב אחרייך, מי שזה לא זורם לה לא חייבת. לא אומרת את זה כאיזה איום, וואלה אני עושה אנפולואו לחשבונות שפתאום לא באים לי טוב. לא, לא חושבת שאת לא נעימה, ולא חושבת שאת צריכה לנסות למתוח את הגבולות שלך כדי שמישהי תרגיש שאת נעימה אליה, מה שזה לא יהיה. בתקופות מוקדמות יותר בחיי מאד מאד השתדלתי להיות “נעימה” ולא לתת לאנשים להבין אם הם פוגעים בי, מרגיזים אותי או מתחצפים אליי. בפועל הרגשתי שאני מאפשרת לאנשים לדרוך עליי ועל עקרונותיי רק כדי שהם לא ייפגעו. לא, לא מתנהלת ככה יותר.
luba Fashion Tails
11/04/2021
אני בעיקר גם חושבת שזו מלחמה אבודה מראש במקרים מסוימים כי לא משנה כמה תתאמצי, לא ריאלי שתדעי להתאים את עצמך לקריטריונים שכל אדם שתפגשי. עם רוב האנשים זה לא אישיו כי האינטרקציה היא בבסיסה נעימה אבל במידה ויש חיכוך, עימות, קונפליקט כלשהו – את לא יכולה לדעת איך תתקבל התגובה שלך בצד השני ואיזה משמעויות ייחסו אליה. היו לא מעט מקרים שבהם כן ניסיתי להיות הכי שירותית או הכי נעימה ואדיבה – לתפיסתי ובהתאם ליכולות האישיות שלי – והרגשתי שזה עדיין לא מספיק: הצד השני עדיין נפגע, עדיין תופס אותי בצורה לא נעימה. יש מקרים שבהם אי אפשר לנצח ואם זה המצב, אז מוטב לפחות לדעת שפעלת לפי צו ליבך ועשית מה שהרגיש לך נכון.
אלמוג
11/04/2021
אני עוקבת וקוראת ותיקה שמאוד אוהבת את התוכן שאת מעלה. למרות שבחרתי עד כה לא להגיב או לכתוב לך שאני גם מרגישה שמשהו השתנה ביחס שלך
ובטון הכללי של הבלוג/אינסטגרם, החלטתי הפעם כן להגיב כי על נושא הזה בדיוק כתבת בפוסט. קודם כל אני אישית לא רואה קשר בין היותך אישה לבין הצורך להיות נעימה. בתור אישה מאוד אסרטיבית שלעיתים דווקא תכונה זו באה לרעתה, היכולת שלי לשלב אסרטיבית עם תחושה של נעימות לזולת היא מעלה בעיני. אני חושבת שגם גברים שמובילים שיח, שזה מה שאני חושבת שאת עושה, צריכים להיות נעימים באינטראקציה שלהם עם העוקבים שלהם. נכון, התוכן שלך מתחלק לשניים, אחד צרכני יותר ואחד שמטרתו לדון על דברים עמוקים יותר. כאשר כל זה נמצא תחת הכותרת שהוא העסק שלך. יחד עם זאת, גם בעסק אנחנו נותנים ללקוחות שלנו תחושה שהיא נעימה, גם אם לא תמיד נעים לנו. מה שאני מנסה לומר זה שמשהו השתנה, בטון שלך, בשיח שלך. לפעמים מרגיש לי שאנחנו פשוט מפריעות לך ביצירת התוכן. למרות שהיו לנו בעבר שיחות מעניינות באינסטגרם, אני כיום חוששת להגיב שמא תתקפי אותי או שהתגובה שלי תוגדר בעיניך כחדירה לפרטיות שלך כיון שלא כתבתי בימים ובשעות שהגדרת שכך יש לפעול. בחרת לפעול במרחב האינסטגרמי ויש לכך יתרונות וחסרונות.אני לרגע לא אומרת שאת חייבת לעמוד דום ולהגשים כל גחמה של העוקבות שלך, אבל אני כן חושבת שאולי בכל זאת כדאי לעצור רגע ולהתבונן על התגובות שלך ולהבין מה השתנה ואולי בכל זאת יש דברים בגו.
luba Fashion Tails
11/04/2021
תודה על הפידבק, אני גם מרגישה שמשהו בטון שלי השתנה מכל מיני סיבות, והשארת לי חומר למחשבה (לא בציניות).
ליה
11/04/2021
ביצ’ פליז. אם את “לא נעימה” אז אני דונלד טראמפ.
luba Fashion Tails
11/04/2021
צחקתי בקול רם. תראי, עקרונית אנחנו באינטרנט, אז יכולתי להיעלב מכך שכתבת לי ביץ’ פליז וגם השתמשת בשמו של דונלד טראמפ לשווא איך העזת??
אסנת
11/04/2021
אתן את שני הסנט שלי. אני חושבת שלהיות נעים לכולם זו מעלה גדולה. אני אוהבת אנשים כאלה. יש אנשים שכל אינטראקציה איתם היא נעימה. זה לא אומר שהם נענים לכל בקשה אבל איכשהו הם מצליחים לנהל כל סיטואציה בלי לגרום לצד השני להרגיש דחוי. הלוואי שהייתי כזאת – אבל אני לא. אין לי את פניות הנפש הדרושה ולא את כישורי האופי. הרבה פעמים להיות נעימה לאחרים זה מאמץ בשבילי ש”מרוקן” אותי ולכן אני לא תמיד כזו. זו אחת הסיבות שבעבודה שלי העדפתי להתמקד במסלול טכני ולא בניהול אנשים (אני מהנדסת). בתחום שלך הגבול עוד הרבה פחות ברור. אני אספר לך סיפור שלא קשור אליך. יש בלוגרית אמריקאית שעקבתי אחריה במשך שנים. היא היתה מעלה פוסטים על המשפחה שלה, תמונות שלה עם הילדים ובעלה, פוסט מבית החולים כשהיא ילדה, את סיפור ההיכרות עם בעלה, תמונות מהחתונה, תמונות ילדות שלה, ועוד. ואז, יום אחד היא העלתה פוסט שמספר ששבוע קודם לכן, אח של בעלה נהרג בתאונה מחרידה, ושאיכשהו השמועה התחילה להתפשט ולכן היא מספרת על זה לפני שזה יתפרסם במקום אחר. הייתי המומה. לא הבנתי איך זה יתכן שאירוע כל כך מחריד קורה לאדם קרוב ובמשך שבוע יש דממת אלחוט מוחלטת עם פוסטים כרגיל והכל. באותו רגע איבדתי בה עניין. ידעתי גם קודם שהדף שלה הוא העסק שלה והיא לא מעלה פוסטים סתם ככה באופן ספונטני כשנחה עליה הרוח, ועדיין נדהמתי מרמת הניתוק. ולמה אני מספרת את זה? כי אנשים הם כאלה, הם נקשרים לדברים גם אם הם אשליה. כשמישהו משתף במשהו אישי, הצד השני מרגיש קרבה ואז הוא מצפה באופן לא מודע שעל ה”קשר” שלהם יחולו אותם כללים שחלים על קשר בעולם הלא וירטואלי. ואז כששמים לו ברקס, הוא נפגע. אני חושבת שמה שקרה וקורה וכנראה עוד יקרה הוא די בלתי נמנע, ואני לא בטוחה שיש משהו שאת יכולה לעשות אחרת.
luba Fashion Tails
11/04/2021
לא ממש בטוחה למה אנחנו מתכוונות ומה היה לגלגני כי עניתי לך בשיא הרצינות ובלי ציניות. אני לא מכירה את מי שתיארת אבל הסיפור שלה באמת נשמע הזוי ברמות.
luba Fashion Tails
11/04/2021
וואו איזה סיפור ואיזה מוזר העולם הזה שבו אפשר להחליט מצד אחד למדר אירועים כאלה ומצד שני לא בהכרח לרצות לשתף אותם ברגע האמת שגם זה מובן. בקיצור, זה מורכב. אני חושבת שאלא אם כן להיות אדם נעים תמיד זה עניין שבא לך בטבעיות, הפניות הרגשית הזו גם היא משתנה ויש לה עליות ומורדות. שמה לב בעצמי שיש לי ימים כאלה ויש לי ימים כאלה – וגם זה בסדר מבחינתי, אבל זה בוודאי לא מרגיש בסדר עבור מי שמרגישה שהיא “נפלה” עליי ביום שבו אין לי את הפניות לזה בכלל.
אסנת
11/04/2021
קצת אירוני אם אני אכתוב לך דווקא בפוסט הזה שהתגובה שלך לא נעימה, אבל האמת שהיא לא כל כך נעימה. יש בה משהו לגלגני. בשורה התחתונה, את עושה מה שאת יכולה וגם אחרים עושים מה שהם יכולים. את לא יכולה ולא צריכה לתת יותר ממה שמתאים לך – וגם לקוראים יש יכולת הכלה שהיא לא אינסופית ואם הם נעלבים אז הם אומרים. לא סוף העולם לאף אחד מהצדדים.
שני
10/04/2021
אני קוראת את המגזין כבר תקופה די ארוכה ומודה שכל פעם שאת כותבת פוסט בנושא גבולות, כעס נשי או הפוסט הנוכחי, אני יוצאת בתחושה מבולבלת. אני מרגישה שאני לא מבינה בכלל את הסיטואציה המדוברת, לא מהצד שלך (מה כבר קוראות שואלות שיכול לחצות את הגבולות האישיים שלך ולהיות כל כך מעצבן?) ובטח שלא מצד הקוראות, כי מעולם לא נתקלתי התגובה שלך שהייתה לא נעימה (אלא אם תגובות שנונות והומוריסטיות נתפסות לא נעימות). אולי אני לא באמת חיה ברשתות החברתיות כדי להבין את האינטראקציות האלו. לא יודעת… חייבת לציין שלמרות שיש לך פוסטים שמעוררים בי הזדהות רבה, אחרים שממחישים לי כמה אנחנו שונות ואחרים שפשוט לא רלוונטים אלי, מעולם לא הרגשתי שהמגזין מעורר בי אמוציות כאלו שיכולות להביא לתגובה כמו “את לא נעימה”. הכרית שלי נעימה, המצעים נעימים וגם המזרון. מיוצרת תוכן אני מצפה להיות מעניינת, לא נעימה.
luba Fashion Tails
11/04/2021
כן, קרה לי גם, כשהגבתי יש לציין בצורה לא היסטרית ולא אמוציונלית בעליל – פשוט תקיפה. מבחינתי “לא נעימה”/ “היסטרית”/ “אגרסיבית” כולם יושבים על אותו מקום.
luba Fashion Tails
10/04/2021
תוכלי לראות כאן בתגובה מתחתייך תגובה שממחישה בדיוק על מה אני מדברת, אבל זה מעניין מה שאת אומרת והייתה לי היום שיחה על כך עם חברה שעובדת בתחום שבו אין שום בעיה להיות אסרטיבית ולשלוח מיילים בוטים ונחרצים – הכל מתקבל בברכה.
אצלי בתחום? פחות ומהפידבקים שאני מקבלת מנשים אחרות, יכולה לומר שיש מקרים לכאן ולכאן.
אז קודם כל: אם זה לא נושא שרלוונטי לחיים שלך, לתחום העיסוק שלך ולמידת הפעילות שלך ברשת – נשמע לי חיובי בסך הכל, אני לא מרגישה שזה משהו שקורה באופן גורף לכל הנשים באשר הן, אבל אלו שזה כן קרה להן בסיטואציה עסקית, חברתית או זוגית, והאשימו אותן שהן לא נעימות או בוטות מדי או אגרסיביות מדי או אפילו אלימות מדי – מבינות היטב במה מדובר. המסקנה המיידית בסיטואציות כאלה היא שאת צריכה לרכך ולשנות את עצמך כדי להתאים את עצמך לסביבה וניסיתי לבחון באמצעות הפוסט האם זה בהכרח נכון.
שני
11/04/2021
אני דווקא מאוד מבינה את עניין המשטור של נשים עליו כתבת ומצאתי את עצמי בעבודה שלא מקשיבים לי ואז כשאני מרימה את הקול אומרים שאני היסטרית (שזו בערך המילה הכי מיזוגנית בעולם). רק לא הבנתי את המעורבות הרגשית באינטראקציה בין יוצרת תוכן לקוראת.
גיל
9/04/2021
מצטערת. אני מסכימה איתה. במעט התגובות שהשארתי פה, קיבלתי את אותה נחרצות לא נחמדה. אה, לא נעימה. סליחה לובה. את מספקת תוכן. חלקו נחמד, מנצנץ, מועיל. חלקו פחות. אני חושבת שפעמים רבות את פועלת מתוך חוסר הניסיון שלך, חוסר הבטחון שלך, קובעת באופן נחרץ קו לכאן או לכאן. אני מצטערת, את כותרת על פמניזם באופן מאד תקשורתי, אבל ברמה נמוכה. זה המבוא של הקורס, לכל מי שלקחה חצי קורס באוניברסיטה. אני יודעת שההשכלה שלך לא פורמלית. אני חושבת שזה חוסר הבטחון שלך שגורם לך להגיב ככה- אני יודעת!! אל תתווכחו איתי!!
זה לא אומרת שאת צודקת. רק שאת נחרצת. או, לא נעימה.
לא מנסה לפרש אותך. תעיד מה שנכון לך, טוב לך, מה שלא יהיה. אל תתפלאי שיש כאלה שזה לא נעים להן. הבעיה לא בה. וכמובן, תזמיני אותי עכשיו לא לקרוא יותר. סבבה.
דאשה
11/04/2021
גיל אני חושבת שהתגובה שלך ממש ממש פוגענית ולא ברור לי על מה ולמה. לא ברור לי מה הצורך לבוא ולהטיח עלבונות, יותר חסכוני בזמן ואנרגיות פשוט לא להגיב ולא לעקוב. אף אחד לא חייב לך כלום ואם את חושבת שאת יכולה לכתוב על פמיניזם יותר טוב – את ממש מוזמנת, אשמח לקרוא.
באופן שבו את מתנסחת כאן אין יכולת לקיים דיון – אל תבלבלי.
אם יש משהו לא פמיניסטי זה לבוא ולהתנשא על נשים אחרות על היעדר היכולות והתארים שלהן ולהגיב על חוסר הבטחון שלהן, כאילו שבמבחן המציאות פמיניסטית נמדדת על בסיס מספר הרפרנסים האקדמיים שהיא יכולה לשלוף מהמותן.
luba Fashion Tails
11/04/2021
גיל רצתה להדגים את נושא הפוסט ולהבהיר מדוע בסיטואציות מסוימות ומול אנשים כמוה, להיות נעימה זו פשוט לא אפשרות סבירה והגיונית.
LEE
9/04/2021
השאלה היא, גיל, מי היא אישה נעימה? מי היא יוצרת תוכן נעימה? יוצרת תוכן המצלמת את עצמה מורחת סרום באמבטיה? פותחת חבילות בסטורי? מישהי שאת לא באמת יכולה לנהל איתה שיחה כי היא אינה משתפת את העוקבות בהשקפותיה האישיות? מישהי שהתגובות היחידות לתכניה הן “את מדהימה” בתור, מן תגובה גנרית, כי אין באמת משהו אחר להגיד? מדוע? מדוע נשים צורכות אך ורק תוכן מלטף? תוכן שאינו מרעיד את אמות הסיפים? תוכן שמאתגר את התפישות? את באמת יכולה להגיד שיש הרבה יוצרות תוכן כאן, חוץ מלובה, המשתפות את עוקבותיהן בהשקפותיהן האישיות?
luba Fashion Tails
10/04/2021
נשים מעורבות במערכות יחסים פרא- סוציאליות אונליין הרבה יותר מגברים, וגיל היא דוגמה קלאסית לכך כי ניכר שהיא מעורבת רגשית באישיות שלי (לתחושתה) ובתוכן שלי – ואפילו צורכת אותו עוד לפני שהוא מתפרסם רשמית ברשתות החברתיות, תוך שהיא מתלוננת על כך שלא נעים לה.
כך שזה לא רק עניין של רצון לצרוך תוכן מלטף, אלא זו גם הציפייה שהתגובות תהיינה מלטפות בהתאם לא משנה מה אופי הפנייה, שכל החוויה תהיה נעימה ומלטפת וגם תעמוד בציפיות שיש לנו גם לגבי התוכן עצמו ולגבי האדם שיוצר אותו.
luba Fashion Tails
9/04/2021
דווקא נראה שאת ממש נהנית לקרוא כאן וגם להשאיר תגובות, אז תישארי נשמה, לי זה רק מרים את הטראפיק וניכר שגם לך זה עושה נעים.
דאשה
8/04/2021
אני חושבת שאני מבינה אילו התייחסויות רלוונטיות לטקסט הזה ואני זוכרת שגרמו לי לאי נוחות מסוימת דווקא בגלל שהן משקפות לי משהו קצת מעוות באיך שאני צורכת את התוכן שלך. את מאוד משתפת, יש לך טעם נהדר ואת בכללי די נהדרת. המדיומים האלו יוצרים איזו תחושת קרבה מזויפת מחד, מאידך יש גם דיבור על כך שאת מנהלת עסק – זה יכול לעיתים להיות מבלבל וקצת אפור – בתור עוקבות אנחנו לא חברות, אנחנו צרכניות לעיתים של תוכן לעיתים של מוצרים או סטייל. אז אני חושבת שהציפייה שתהיי נחמדה גם נובעת מאיזושהי אשלייה של קשר קרוב ושל ערבוב גבולות ותחושה שאפשר לפנות אליך כמו שפונים למישהו שבאמת מכירים. זו מגרעה די משמעותית של אינסטגרם ואיפה שהוא מתגלה כמוצר בעייתי ושטחי (בעיני לפחות).
מצב שבו מישהי לוחצת עליך לענות לה איזה עגילים לבחור? אם את כל-כך לחוצה לגבי עגילים עדיף אולי שתבחני מחדש את סדר העדיפויות שלך.
luba Fashion Tails
8/04/2021
בכנות, אני גם לא לגמרי בטוחה עד הסוף איפה אני נעה על הספקטרום בין אדם פרטי לבין עסק. לפעמים אני מרגישה שאני בוחרת להציג את עצמי בצורה כזו או אחרת בהתאם לאיך שנוח לי, אבל זה בעיקר כי אני לא משוכנעת לגמרי איך אני מרגישה לגבי זה בכל מיני סיטואציות. אני יודעת שבסיטואציות שבהן אני מרגישה שמנסים לעשות שימוש לרעה בהיבט החברי באינסטגרם, אני מעדיפה לעמוד מאחורי “היי, אני בעלת
עסק” כמגננה כי זה מוריד ממני ציפיות להתנהג בצורה מסוימת כאדם פרטי. אני גם משתדלת לעשות שימוש בעסק ככלי להצבת גבולות כדי לא להרגיש שאני נבלעת ברשתות החברתיות וחיה בעיקר שם.
בכל מקרה, אם אני יוצאת החוצה מהמקרה הנקודתי שלי כי הוא ספציפי למדי, אני מסכימה שאנחנו מניחים שהצד השני אמור להתנהג בצורה מסוימת בהתאם לציפיות שיש לנו ממנו ומטיב הקשר שאנחנו מייחסים אליו.
LEE
8/04/2021
שורש העניין הוא שמירת הסדר החברתי הקיים. הגברים תפסו עצמם כמי שדואגים לסדר החברתי ואם נשים הפרו את אותו הסדר, נקטו נגדן סנקציות חברתיות. נשים רבות הפנימו את הסדר החברתי הקיים בו נשים צריכות להיות מה שהחברה מצפה שתהיינה כדי שלא ינקטו נגדן סנקציות חברתיות; אמהיות, רעיות, נשיות, חמות, עדינות, חייכניות, רכות, קונפורמיות, א-פוליטיות, לא שוחטות פרות קדושות. אם אנחנו מדברות באופן ספציפי בכל הקשור ליוצרות תוכן, תראי שיוצרות התוכן האהובות ביותר שיש סביבן קונצנזוס רחב הן מי שאינן מביעות דעה נחרצת בנושאים נפיצים, אינן מביעות דעות פוליטיות, קונפורמיות וקורקטיות, לא אומרות שום דבר נחוש וחתרני שיגרום למי מעוקבותיהן “להוריד עוקב” כי הן יודעות שאם אישה מביעה את דעתה, בעיקר אם דעתה לא קונפורמית, היא מסתכנת בתיוגה בתור “א-נשית” ונשים מפחדות להיתפש בחברה בתור “א-נשיות”. מבחינתן זה עובד נהדר, כי אם את לא אומרת שום דבר נפיץ, את תזכי לאהדה מהחברה, את תזכי מהחברה להכרה שאת אישה שמשמרת את המצב הנוכחי, לא סוטה מהתסריט אותו הכתיבו ויודעת את מקומה הטבעי בחברה.
luba Fashion Tails
8/04/2021
מסכימה מאוד. בעוד שיש ציפייה בסיסית שכולנו נתנהג כמו בני אדם אדיבים ומנומסים (וזה מובן לגמרי), אני מרגישה שיש מקום שבו הציפיות מתפלגות בין המגדרים וזה בדיוק נוגע בנקודה שציינת.
מי שלא תבחר להיות עדינה, חייכנית ורכה בכל מצב – תשלם את המחיר, מנגד, יש מחיר גם לבחירה להיות עדינה, חייכנית ורכה בכל מצב, אבל כמובן מי שחשוב לה לשדר נועם כל הזמן לעולם לא תעסוק בזה בגלוי (זה לא אומר שהיא לא משלמת אותו).
הדס
8/04/2021
הי לובה:)
אני כאן מהשנים הראשונות ביותר.. ופעם ראשונה שמגיבה, אז אתחיל בלהגיד תודה על התוכן והאישיות שאת מביאה. לפעמים אני קוראת ומסכימה, ולפעמים וזה קורה לא מעט (סהכ הגיוני, אני דתיה, גרה בהתנחלות וכנראה השקפת עולמי על הרבה דברים שונה..) אני מרגישה חוסר הזדהות והסכמה.. אבל תמיד נהנית לשמוע את הקול שלך מדבר.
הנקודה שהעלית מתחברת לי לשיח שאני רואה אותי הולך וגדל
ותפוס נפח בעולם. שיח ששם את ה”אני” במרכז עד שכרון חושים (ואני בעד אהבה וסנגור עצמי, כן..) ועלול להזניח ערכים. לדוגמא- נועם, ודרך ארץ ותקשורת בריאה הם ערכים בעיניי יותר משמעותיים מספורטיביות/עצלנות. הם נעלים, הייתי שמחה להתאמץ להשיג אותם. כואב לי גם האמירה שנעימות היא באופן ישיר מתקשרת לנשיות. נעימות היא תכונה אנושית שרובנו צריכים לעמול קשה כדי לרכוש אותה וכדי לזכות לתקשר באמצעותה עם האנשים הסובבים אותנו. אני, ואולי (מאמינה כך:)) גם את רוצות בסוף בעולם בריא, שמח עם שלום. וזה מתחיל מבקשה ורצון לנועם ומאור פנים דבר ראשון כלפי עצמינו ואחכ גם לזולת. לתחושתי זה לא סותר במאומה גבולות ואסרטיביות…
שוב תודה! תמיד נהנת לקרוא אותך
notanauthority
9/04/2021
לי זה נראה שבסיטואציה הזו הבחורה העוקבת היתה ״לא נעימה״. צריך לקחת בחשבון שללובה יש הרבה עוקבות והזמן והמשאבים שלה הם מוגבלים. זה עבודה לקרוא תגובות, להשיב לשאלות. הרבה פעמים עוקבות שואלות על אינפורמציה שקיימת ברשת או באתר הזה ורק צריך לחפש אותה, וזה שעוקבת דורשת שלובה תעשה לה את העבודה זה גובל בחוצפה.
לא יודעת מה היתה הסיטואציה הפעם, אבל יש לי הרגשה שדווקא העוקבת הזו, אם היתה עומדת במקומה של לובה, לא היתה מגיבה בנעימות.
חבל לי שדווקא נשים ממשטרות נשים אחרות ותובעות מהן להיות ״נעימות״. לא מספיק לנו גברים זרים שתובעים מאיתנו ברחוב שנחייך?
luba Fashion Tails
9/04/2021
אני חושבת שהיא מבחינתה התנהגה בסדר גמור ורצתה לקבל שירות ומענה לעניין שנתפס אצלה כבהול, זה פשוט לא מתפקידי בהכרח להעניק את השירות הזה. אבל נראה לי שהנקודה שהעלית כאן היא מדויקת – אי אפשר לתבוע או למשטר מישהי להיות נעימה. זה לא משהו שאמורים להיות מסוגלים לדרוש. נועם הוא תוצר של אינטרקציה שהיא מכבדת ונעימה על שני הצדדים.
luba Fashion Tails
8/04/2021
העלית נקודה מעניינת ואני חושבת שלא ציינתי את זה מספיקבפוסט כי דילגתי על כמה שלבים באינטרקציה שנראית לי מובנת מאליה (אבל כנראה שהיה ראוי לציין) לכן אחדד: לפנות לאנשים בנימוס ובנועם זה מומלץ, תמיד. להיות נחמדה מבלי שייצא לך מזה משהו זה מומלץ תמיד. להיות נעימה לא בהכרח בא על חשבון ה”אני” והעיסוק ב”אני” לא חייב להתחיל בכל אינטרקציה אנושית באשר היא. אני מדברת על סיטואציות שבהן יש קונפליקט, בין ה”אני” לבין הרצון לרצות, שזה לוקח אותנו כבר כמה שלבים קדימה מעבר לנימוס הבסיסי שהוא מובן מאליו (או לא, תלוי במי מדובר). במקרה כזה, אני מוצאת שהשיח לגבי ה”אני” במרכז הוא הכרחי והגבולות בין להיות בן אדם סימפטי ומאיר פנים למרצה בכל מחיר – נוטים להיטשטש, אני כן מוצאת שזה נפוץ אצל נשים בעיקר. לא תמיד ברור מתי לשים את הגבול, מתי זו כבר לא סתם סימפטיה אלא הקרבה מסוימת כדי להימנע מקונפליקט וכדי לרצות את הצד השני וכו’.
כך שאני מסכימה מאוד עם הגישה שלך, אבל מבקשת לבחון אותה במצבים שבהם זה כבר מפסיק להיות נעים והנעימות מתחילה להיות לנטל במקום משהו בסיסי שרוצים להעניק כחלק מדרך ארץ.