עם שבוע שלם באמסטרדם לפנינו, ידענו שלפחות באחד הימים נרצה להרחיק קצת מחוץ לעיר. לא שכרנו רכב ולכן כשחיפשנו מקומות קרובים יחסית לעיר, מקום אחד הופיע שוב ושוב בתוצאות החיפוש – Zaanse Schans. מסתבר שמדובר ביעד פופולארי על ישראלים רבים ולכן התייעצות זריזה באינסטגרם שלי גילתה שאין באמת צורך לבחור בסיור מאורגן עבור הטיול היומי הזה והחלטנו לסייר בעיירת הקסם באופן עצמאי.

מה עושים ב- Zaanse Schans

הופתענו לגלות עד כמה הדרך לשם היא אכן ידידותית: נסיעה קצרה לתחנה המרכזית בטראם ומשם ארבע תחנות בלבד ברכבת והגענו לעיירה. הזהירו אותנו שמצפה לנו גם מסלול רגלי מתחנת הרכבת עד שנגיע לעיירה עצמה, אבל מבחינתנו זה היה חלק בלתי נפרד מהחוויה: ריח עז אך מוכר לפתע הציף אותנו, בהתחלה לא ידענו לשים את האצבע במה מדובר בדיוק אבל ככל שהמשכנו לצעוד זה הפך לברור – מדובר בקקאו!

מפעל גדול של קקאו ממוקם שם וכאילו שלא די בנופים עוצרי הנשימה שנגלו בפנינו מיד כשירדנו מתחנת הרכבת – הבנו שהעיירה כולה מריחה כמו קקאו טרי. אומר ולא אכחיש שעבורי זה היה חלק בלתי נפרד מהחוויה כחובבת שוקו גדולה, הריח היה פשוט מטריף וליווה אותנו כמעט לאורך כל הביקור ב- Zaanse Schanes. זה גם בישר על העתיד לקרות: מקומות לשתות בהם שוקו משובח היו בשפע ובאופן כללי גיליתי שאם יש משהו שההולנדים טובים בו, זה להגיש את משקה השוקו המדויק, בדיוק כמו שאני אוהבת.

מה עושים ב-Zaanse Schans?

האטרקציה המרכזית בעיירה היא כמובן ההזדמנות לראות ולבקר בתחנות רוח פועלות. אחת התחנות טוחנת פולי קקאו ולכן בסיום הסיור אני ממליצה בחום להזמין בתחנה עצמה כוס קקאו מחוזקת ברום ובקצפת. אם מצפה לכן יום קריר ואולי אפילו גשום – מדובר במשקה המושלם להתחמם ולקבל אנרגיות כדי להמשיך בטיול. מתחנות הרוח גם אפשר לתפוס נקודת תצפית יפיפייה על כל המקום הזה.

מה עושים ב- Zaanse Schans

מה עושים ב- Zaanse Schansחוץ מתחנות הרוח יש עוד כמה אטרקציות שמחכות לכם במקום: מפעל קבקבים שניתן לקבל בו סיור מודרך על תהליך ייצור הקבקבים וחנות ענקית עם כל מוצרי החלב והגבינות שניתן להעלות על הדעת. בעיירה תמצאו גם חנות בשם Cacao Lab, בה תוכלו לא רק לשתות שוקו (אם כי אני ממליצה על השוקו של תחנת הרוח כאמור) אלא גם לקנות כל מיני שוקולדים הביתה.

פשוט לטייל!

למרות כל האטרקציות, מבחינתי האטרקציה הכי גדולה היא הנופים עוצרי הנשימה שמציעה Zaanse Schans. זה ללא ספק המקום הכי ציורי שביקרתי בו ולמען האמת, גם היום הכי מהנה בטיול כולו! מה שהכי כיף לעשות שם זה פשוט לטייל: אנחנו יצאנו למסלול הליכה בשדות העיירה, מה שאיפשר לנו להתרחק מהתיירים, לנשום אוויר צח ולספוג את האווירה הייחודית הזו.

כמה טיפים כלליים

כפי שציינתי, אין באמת חובה לבחור בטיול מודרך עבור הביקור ב- Zaanse Schans ולמעשה, מאוד קל להגיע לשם עצמאית הודות לקרבתה לאמסטרדם. מומלץ לבדוק מראש את שעות הפעילות של המקום מכיוון שלא כל תחנות הרוח והאטרקציות פתוחות לקהל הרחב כל הזמן – פרטים נוספים ניתן למצוא כאן. כמו כן, אני ממליצה בחום ואני לא יכולה להדגיש את החלק הזה מספיק: להגיע לעיירה בשעות הבוקר המוקדמות. אנחנו נחתנו שם ב-09:30 וזה היה מעולה מבחינת כמות המטיילים, כשסיימנו את הטיול לקראת הצהריים ורצינו לבקר בחנות הגבינות, היא הייתה כבר מוצף בתיירים הרבה מעבר לגבולות הטעם הטוב וראינו בחזור המוני תיירים נוהרים לעיירה בשעות הצהריים. אם תגיעו בצהריים גם כן, רוב הסיכויים שתתקשו למצוא פינה ריקה לתעד במקום הקסום הזה – וזה חבל.

מה עושים ב- Zaanse Schans

מה עושים ב- Zaanse Schansבצעידה מהעיירה לתחנת הרכבת אפשר למצוא כל מיני מסעדות נחמדות ולהעביר שם את ארוחת הצהריים, אנחנו למשל אכלנו פסטה במסעדה איטלקית מעולה עם מנות במחירים ממש טובים בהשוואה לאמסטרדם עצמה. מבחינת לוח זמנים, ממליצה לפנות לפחות סדר גודל של חצי יום עבור טיול ב- Zaanse Schans לבדה, בהחלט יש מה לעשות שם כדי להעביר את הזמן בכיף.

טיפ נוסף הוא לא לחשוש ממזג האוויר: התמזל מזלנו ונפלנו על יום קריר ומעונן אמנם, אך ללא גשם. מצד שני, יום למחרת כבר ירד גשם לאורך כל היום ובאופן כללי אמסטרדם נוטה להיות גשומה. גם אם לא תפסתם יום שמשי – למדו ליהנות מהיופי שמציעה העיירה הזו בכל אחד מתנאי מזג האוויר. חבל לבטל ביקור במקום הזה רק מהסיבה הזו.

מסלולי טיול נוספים

עיירה נוספת שאפשר לקפוץ אליה, אפילו בדרך חזרה ברכבת ונמצאת רק שתי תחנות נסיעה ברכבת היא Zaandam, אנחנו לא הספקנו לבקר שם ולמיטב הבנתי היא לא מרשימה כמו Zaanse Schans אבל כך או כך – זו הזדמנות לספוג עוד קצת מהחיים מסביב לעיר הגדולה וכאמור, ממש קל להגיע לשם. טיול שדורש קצת יותר תכנון ואני שומרת לביקור הבא שלנו הוא בחיטהורן (Giethhoorn) כי השמועות אומרות שהמקום יפה אפילו יותר מהעיירה בה ביקרנו.

מה עושים ב- Zaanse Schansהפעם כבר מדובר בנסיעה של כשעה וחצי מהעיר וייתכן שיידרש רכב שכור כדי להגיע לשם בקלילות (בוודאי אם מתכוונים לבקר בכמה מהעיירות הללו ביום אחד) אבל נראה לי שביקור בעיירה שנחשבת כמו הונציה של הצפון היא בגדר מאסט. באתר הזה ניתן לקנות כרטיס זוגי משולב להגעה באמצעות תחבורה ציבורית עבור מי שמוותר על הנסיעה ברכב יחד עם שיט בתעלות. גם הפעם אני ממליצה בחום לתכנן את הטיול שלא בשעות העומס, כי השמועה אומרת שכאשר המקום מוצף בתיירים נוצרים “פקקים” בתעלות!

מה עושים ב- Zaanse Schans

לסיכום, אם יש לכם יום נוסף באמסטרדם ואתם רוצים ליהנות מחוויה שלא בהכרח תוכלו לקבל במרכז העיר, אני ממליצה בחום על העיירות שפזורות מחוץ לה.